quinta-feira, 8 de maio de 2025

Telethugs: A importância da “citação” - texto final

(for english text, scroll below)

Telethugs ZX - texto final


O game original do Pedro Paiva é assim, cheio de referências á cultura popular em geral, sendo o RAP uma das importantes. Eu que não tenho asism tanta familiaridade com o RAP enquanto estilo musical, fiquei pensando bastante a respeito disso, do pouco que sei, e de como se articula com o game, e mesmo para além deste game: para nossa prática enquanto joguinistas independentes.


- - - - - 

 A importância da “citação”


No RAP se utiliza um recurso que é quase um conceito, que chama de “citação”. Todos sabem que o Rap se utiliza do recurso dos “samples”, que a parte musical, instrumental, é em certa medida uma colagem de fragmentos retirados e modificados de outras músicas do passado. Mas a ideia da “citação” é a de quê os fragmentos não podem ser escondidos, mascarados, mas pelo contrário explicitado, para ficar claro a qualquer um que tenha a referência de onde saiu aquele fragmento sonoro.

Eu quero pegar esse gancho pra falar de duas coisas: uma que tem tudo a ver com o Telethugs, e outra que vai para muito além e diz respeito ao videogame independente brasileiro como todo, ou ao menos àqueles que querem construir algo em termos de comunidade.

Telethugs, de Pedro Paiva, que se utiliza de algumas músicas de RAP, é um exemplo visual da “citação” de que estamos falando. Você consegue identificar de onde saíram os elementos. Essa abordagem é legal por que ao mesmo tempo é intelectualmente honesta, também resignifica esses elementos em outros contextos e articulações entre estes. O trabalho do Pedro, não só nos games mas na escrita do blog e no trampo com os Fliperamas, é orientado por esta honestidade intelectual que é admirável e muito bem vinda.


"Azar" e "Odeio Carros", outros dois jogos do Pedro que exemplificam bem a forma de "citação" em seu trabalho de forma semelhante ao da música RAP.


E isso remete a todos nós joguinistas independentes. Quando criamos nossos games, e principalmente quando escrevemos a respeito deles ou dos jogos de colegas, é tentador, até por conta do tipo de relação que temos com a internet, falarmos as coisas esquecendo de citar de onde tiramos certas ideias ou relações tecidas. De minha parte eu, que escrevo sobre meu próprio trabalho de criação com alguma frequência no blog, tenho tentado sempre citar de onde tiro as coisas. Não é incomum eu citar amigos como o Luiz Souza ou o Pedro Paiva, por que com eles o diálogo é frequente e suas reflexões me instigam a seguir com as minhas, dão ideias que aproveito em meus jogos, etc.

Tem um fator de honestidade intelectual aqui, mas não quero que se pense apenas na questão moral. Tem algo muito mais importante aqui do que “mau caratismo intelectual”, de quando as pessoas não dão o devido crédito de onde tiram fragmentos ou ideias completas. Já vi pessoas, por exemplo, utilizando do trabalho do Pedro Paiva sem lhe dar o crédito, nitidamente numa tentativa de “esterilizar” o conteúdo político, ou com medo de soar radical. Numa época em que uma pesquisa de poucos minutos na internet já pode te dar referências sobre muitos temas, fica ainda mais feio ser pego em desonestidade intelectual. Mas eu acredito que por vezes isso aconteça por que falta a consciência da importância do que temos todos nós realizado no campo do videogame undergorund e independente.

Então é preciso entender que o que estamos fazendo no videogame independente nacional, criando jogos e pensando em sua relação com a socidade e a cultura, escrevendo e divulgando essas reflexões seja em forma de ensaios ou textos jornalísticos, é um trabalho intelectual. Escrever sobre o tema, falar de quem faz e tem criado é também um trabalho de divulgação intelectual e que tem o papel de “dar nome as coisas”, além de permitir a devida visibilidade ao criador original. É preciso ter essa noção de que o que fazemos é um trabalho intelectual para também assumirmos a responsabilidade disto: não é “oba oba”, não é qualquer coisa, e os autores originais merecem o devido respeito.

O outro detalhe que é preciso ter consciência diz respeito a “criação do campo”. Sendo bem direto, funciona assim: quando é apenas um “maluco” solitário falando as coisas, você tem pouco respaldo das pessoas, sua fala tem menor validade. Mas quando nós citamos uns aos outros, referendamos os trabalhos dos colegas que nos inspiram, explicitamos os diálogos entre as produções que nos permitiram também crescer e chegar em nossas próprias ideias, a coisa ganha outra legitimidade. Deixa de ser “apenas um maluco falando sozinho” para no mínimo ser “meia dúzia de malucos”, entende?

Em algumas conversas com o Luiz Souza nós nos lembramos dessa lição da história da arte: todos os movimentos estéticos na história da arte, em especiais os do modernismo, fossem os surrealistas, dadaístas, e os próprios modernistas brasileiros, só tiveram relevância ao se tornarem grupos que se referendavam e assim criaram um movimento e um campo dentro da arte. Por que não aplicar isso também em outras áreas?

Para adentrar mais a fundo nas reflexões do Luiz, indico ler a Revista Anacronia, ou em especial o manifesto da Arte Anacrônica neste link.


Então, citar os colegas não só mostra que você “faz o dever de casa” de pesquisar sobre um tema antes de se meter a escrever apenas de sua cabeça, que você lê e tenta entender o trabalho dos colegas, mas também se cria um “campo” de reflexão que pode ser mais referendado pelos pares. Ser intelectualmente honesto nos faz crescer todos e cria um tipo de comunidade.

Eu termino esses pequenos escritos sobre o lançamento de Telethugs ZX com esse pedido e também alerta aos colegas joguinistas independentes e jornalistas do meio: não percam a oportunidade de citar os colegas. Não se iludam de achar que suas ideias são totalmente originais e geniais, é sempre bom exercitar a humildade, e além do mais isso engrandece a todos nós por que cria um campo de diálogo intelectual e um movimento vivo. E me perdoe alguém que eu tenha esquecido de citar em algum momento, mas sigo no esforço para tanto.

Edit: por coincidência do tema, o Vírgula Leal veio com uma proposta muito bacana para o jogo atual de PC dele: criar ícones com links para a as páginas de jogos de amigos desenvolvedores brasileiros. Minha fala é mais referente aos textos, nem tanto aos jogos em si, mas achei legal mencionar a iniciativa dele. Confira em: https://bsky.app/profile/virgula.jogojoia.com/post/3lobumx37es2l

 

E sempre lembrando, apoie este trabalho e tenha acesso a todos os jogos citados se tornando um apoiador dos Mais Odiados do Videogame:

https://apoia.se/maisodiados

 

English:

Telethugs ZX – Final Text


Pedro Paiva’s original game is like this—full of references to popular culture in general, with RAP being one of the important ones. I’m not that familiar with RAP as a musical style, but I found myself thinking a lot about it, about the little I do know, and about how it connects with the game—and even beyond this game: with our practice as independent game makers.



The Importance of “Citation”

In RAP music there is a resource that is almost a concept in itself called “citation.” Everyone knows that Rap music uses “samples”—the musical, instrumental part is, to some extent, a collage of fragments taken from and modified versions of older songs. But the idea of “citation” is that these fragments should not be hidden or masked, but instead made explicit, so it’s clear to anyone familiar with the reference where that sound fragment came from.

I want to use this hook to talk about two things: one closely related to Telethugs, and the other much broader, relevant to Brazilian independent video games as a whole—or at least to those who want to build something in terms of community.

Telethugs, by Pedro Paiva, which uses some RAP tracks, is a visual example of the kind of “citation” I’m referring to. You can identify where the elements came from. This approach is interesting because it’s intellectually honest and also recontextualizes those elements in other settings and interconnections. Pedro’s work—not just in games but also in his blog writing and his projects involving arcades—is guided by this intellectual honesty, which is both admirable and very welcome.


"Azar" (Bad Lucky) and "Odeio Carros" (I hate Cars), another games from Pedro that are an example of "citation" in his work like in RAP music.

And this speaks to all of us independent game developers. When we create our games—and especially when we write about them or about our colleagues' games—it’s tempting, partly due to the nature of our relationship with the internet, to say things without acknowledging where we got certain ideas or the connections we’re making. As for myself, since I often write on my blog about my own creative work, I’ve made a consistent effort to cite where I draw my inspirations from. It’s not uncommon for me to mention friends like Luiz Souza or Pedro Paiva, because we have an ongoing dialogue and their reflections push me further in my own thinking and inspire ideas that I incorporate into my games, etc.

There’s an aspect of intellectual honesty here, but I don’t want this to be seen only as a moral issue. There’s something far more important here than just “intellectual bad faith,” when people fail to give proper credit for fragments or entire ideas. I’ve seen, for example, people using Pedro Paiva’s work without crediting him—clearly an attempt to “sanitize” the political content, or out of fear of sounding too radical. In a time when a few minutes of internet research can give you references on many subjects, getting caught in an act of intellectual dishonesty looks even worse. But I believe that, at times, this happens because there’s a lack of awareness of the importance of what we’ve all been building in the underground and independent video game scene.

So we need to understand that what we’re doing in the national indie game scene—creating games and thinking about their relationship with society and culture, writing and sharing these reflections through essays or journalistic texts—is intellectual work. Writing about the subject, talking about who is creating and what’s being made, is also a form of intellectual dissemination, and it plays the role of “naming things,” while also giving proper visibility to the original creator. It’s important to recognize that what we’re doing is intellectual labor so that we can also take responsibility for it: it’s not just “fooling around,” it’s not just anything, and original authors deserve due respect.

The other point we need to be aware of concerns the “creation of a field.” To be direct, it works like this: when it’s just one “crazy person” talking, you get little backing from others—your voice carries less weight. But when we cite one another, when we validate the work of colleagues who inspire us, when we make explicit the dialogues among the works that helped us grow and come to our own ideas, it gains a different kind of legitimacy. It stops being “just one crazy person talking to himself” and becomes, at the very least, “half a dozen crazy people,” you see?

In some conversations with Luiz Souza, we’ve recalled this lesson from art history: all aesthetic movements in art history—especially those from modernism, whether the surrealists, Dadaists, or the Brazilian modernists themselves—only gained relevance when they became groups that validated one another and thus created a movement and a space within art. So why not apply that to other areas?

To know more about Luiz ideas you can read Anacronia Magazine, specially the "Manifesto da Arte Anacrônica" (Anacronic Art Manifesto) in this link.


Therefore, citing our peers not only shows that you’ve “done your homework” by researching a topic before jumping in to write off the top of your head, that you read and try to understand the work of your colleagues, but it also helps build a “field” of reflection that can be more recognized and validated by peers. Being intellectually honest helps all of us grow and fosters a sense of community.

I’ll end these brief writings on the launch of Telethugs ZX with this request—and also a warning—to fellow independent game developers and journalists: don’t miss the opportunity to cite your peers. Don’t delude yourselves into thinking your ideas are totally original and brilliant—it’s always good to practice humility. And more than that, it uplifts us all because it creates a field of intellectual dialogue and a living movement. And forgive me if I’ve ever forgotten to cite someone at some point—I’m doing my best to stay on top of that.

Edit: Coincidentally related to the theme, Vírgula Leal came up with a very cool idea for his current PC game: creating icons with links to the game pages of fellow Brazilian indie developers. My comment is more about the texts than the games themselves, but I thought it was worth mentioning his initiative. Check out the post on Bluesky: https://bsky.app/profile/virgula.jogojoia.com/post/3lobumx37es2l


And always remember, support this work and have access to all the games here mentioned by becoming a supporter of the "Most Hated in Videogames":

https://www.patreon.com/maisodiados


Nenhum comentário:

Postar um comentário